
Ms. Patricia Blanchette is a doctoral candidate in the Health Science Research doctoral program, with a focus on Nursing, at the Université de Sherbrooke. A nurse by training and a teacher in the Nursing program, she has a keen interest in the academic training of skilled professionals, mainly through the evaluation of trainees. Ms. Blanchette’s doctoral project aims to inform and guide the practice of indirect supervision in higher education for the benefit of trainees and faculty.
Through her research, Ms. Blanchette hopes to document and improve the understanding of trainee evaluation. She also hopes to facilitate the transfer of knowledge to its users in order to foster the development of better training. Ultimately, her research will contribute to improving assessment practices of trainee supervisors and the performance of professionals, and thus contribute to improving the quality of care provided to the population.
Madame Patricia Blanchette est candidate au programme de doctorat recherches en sciences de la santé avec concentration en sciences infirmières de l’Université de Sherbrooke. Infirmière de formation et enseignante en soins infirmiers, elle a un intérêt marqué pour la formation universitaire de professionnels compétents, principalement par le biais de l’évaluation des stagiaires. Le projet doctoral de madame Blanchette vise à éclairer et orienter la pratique de supervision indirecte en enseignement supérieur pour le bénéfice des stagiaires et du corps professoral.
À travers ses travaux de recherche, elle souhaite documenter et améliorer la compréhension de l’évaluation des stagiaires. Mais aussi, faciliter le transfert des connaissances à leurs utilisateurs afin de favoriser l’élaboration de formations mieux adaptées. Ultimement, ses travaux de recherche pourront contribuer à améliorer les pratiques évaluatives des superviseurs de stagiaires et des performances des professionnels et ainsi contribuer à l’amélioration de la qualité des soins offerts à la population.
Poitras, ME., Legaré, F., Stacey, D., Kômer, M., Tchala, H., Zomahoun, H., Kienlin, S., Blanchette, P., Bernard-Hamel & Gallani, M-C. (2018). Interventions to improve trainers’ learning and interventions to improve trainers’ learning and behavior for educating health and social care professionnals: a systematic review. PROSPERO.
Blanchette, P., Chouinard, M. C., & Gueyaud, J. A. (2017). Les pratiques évaluatives d'enseignants en soins infirmiers lors des stages: une étude descriptive qualitative. Recherche en soins infirmiers, 129, 60-72.